View Article |
Pola penggunaan kamus dalam proses pembelajaran bahasa arab: satu tinjauan terhadap pelajar Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia
Ahmad Asyraf Mat Ali1, Mohd Naser Mohd Sabrii2, Mohamad Hazwan Abdul Rahman3, Nurul Khadijah Mohamad4, Mohamad Shukri Yazid5.
Proses pembelajaran bahasa tidak boleh lari daripada penggunaan kamus. Sama ada pembelajaran secara formal atau tidak. Ini kerana kamus dapat membekalkan perkataan yang diingini oleh pengguna. Namun begitu, tidak ramai yang tahu menggunakan kamus dengan betul. Setiap pengguna yang menggunakan kamus mengikut keperluan dan tujuan masing-masing. Oleh itu, kajian ini bertujuan mengkaji pola penggunaan kamus di kalangan pelajar program Tamhidi Perakaunan dan Muamalat dan kesannya terhadap pembelajaran Bahasa Arab. Kajian ini lebih memfokuskan penggunaan kamus dwibahasa sahaja iaitu kamus Arab-Melayu dan Arab-Inggeris. Kaedah kuantitatif (melalui tinjauan) digunakan untuk mengenalpasti kepelbagaian pola penggunaan kamus semasa proses pembelajaran Bahasa Arab berlangsung. Borang kaji selidik diedarkan kepada responden yang merupakan pelajar program Tamhidi Perakaunan dan Muamalat. Hasil kajian mendapati bahawa kepelbagaian pola penggunaan kamus oleh pelajar-pelajar memberi kesan kepada pembelajaran Bahasa Arab.
Affiliation:
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 125 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2019) |
H-Index
|
0 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|