View Article |
Pembinaan modul pendidikan al-quran untuk pelajar pintar berbakat: pendekatan di Kolej PERMATA Insan
Ahmad Bazli Ahmad Hilmi1, Zulkarnin Zakaria2, Mahiz Spawi3, Abdul Naafiq Taqiuddin Roslan4, Muhammad Khairi Khalid5.
Lanskap pendidikan negara semakin melangkah ke hadapan dengan lahirnya pelbagai institusi tahfiz yang menggabungkan kurikulum akademik dan tahfiz Al-Quran. Kepelbagaian pendekatan dan pembinaan modul hafazan yang dibuat di setiap institusi memberikan satu peluang unik untuk dinilai, diperhalusi dan seterusnya diangkat sebagai amalan terbaik dalam pelaksanaan pengajian Al-Quran. Artikel ini menggunakan kaedah kajian perpustakkan untuk mendapatkan maklumat. Berdasarkan penilaian yang dijalankan terhadap modul-modul yang sedia ada, kajian ini mengetengahkan modul pendidikan al-Quran yang holistik dan tidak terhad kepada hafazan al-Quran sahaja. Modul Pendidikan Al-Quran PERMATA Insan ini merangkumi hak-hak al-Quran terhadap manusia iaitu al-qira’at, al-hifz, al-fahm, al-camal dan al-tabligh. Konsep asas yang menjadi landasan pembinaan modul adalah menggunakan pendekatan VARK (Visual, Aural, Read/write, and Kinesthetic). Modul ini juga mengambil kira pendekatan digunapakai dalam sistem pengajaran dan pembelajaran bagi pelajar pintar berbakat yang dikenali dengan Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT). Selain itu penggunaan teknologi semasa dalam pendidikan Al-Quran turut diaplikasikan dalam pembangunan modul tersebut. Komponen modul ini jika diukur berdasarkan Taksonomi Bloom meliputi tahap pengetahuan, kefahaman, aplikasi dan analisis. Modul ini diharapkan dapat menjadi panduan dan contoh kepada mana-mana institusi pendidikan yang ingin melaksanakan program pengajian al-Quran.
Affiliation:
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
- Universiti Sains Islam Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 134 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2019) |
H-Index
|
0 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|