View Article |
Pembelajaran berasaskan projek perundingan pelancongan sebagai wadah pemerkasaan modal insan pelajar siswazah
Habibah Ahmad1, Hamzah Jusoh2, Er Ah Choy3, Amriah Buang4, Jamilah Mohamad5, Mushrifah Idris6, Sri Winarni Samsir7, Ahmad Nazrin Aris Anuar8, Nur Atiqah Kamarus Zaman9, Nur Amirah Kamarus Zaman10.
Kertas ini membincangkan pengalaman pembelajaran pelajar siswazah berasaskan projek perundingan Universiti yang dikendalikan oleh konsultan dan perunding muda dalam sebuah projek pelancongan . Seramai 10 pelajar telah melalui proses ini. Daripada proses ini pelajar telah mendapat laluan mengurus projek pelancongan. Beberapa aspek pembelajaran langsung tentang perkongsian ilmu baru dan sebenar dialami oleh para pelajar. Ini melibatkan pengenalpastian permasalahan destinasi, pengalaman menangani konflik dan debat dalam Perbincangan Kumpulan Terfokus, persemukaan dengan pihak Client dan bagaimana mempersembahkan cadangan kepada pihak organisasi yang menjadi Client. Dalam konteks perundingan dan kolaborasi Universiti-Industri, proses pembelajaran ini memberikan pengalaman pembelaran sebenar sebagai seorang perunding profesional dalam projek konsultansi pelancongan yang akhirnya memperkukuhkan lagi modal insan graduan.
Affiliation:
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- University of Malaya, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
- Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia
Toggle translation
Download this article (This article has been downloaded 346 time(s))
|
|
Indexation |
Indexed by |
MyJurnal (2019) |
H-Index
|
0 |
Immediacy Index
|
0.000 |
Rank |
0 |
|
|
|